diumenge, 22 de gener del 2012

EL CIENTIFIC ANTONI MARGALIDA FORMA PART DEL GRUP QUE ESTUDIA LA INTERACCIO ENTRE RAPINYARIES I BESTIAR



Investigadores de la Universidad de Berna, el Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) y la Universidad Miguel Hernández, entre los que está Antoni Margalida.del Pont de Suert, publican esta semana una carta en la revista Science en la que ponen de manifiesto los avances en los cambios en la normativa sanitaria para garantizar la viabilidad poblacional y conservación de los buitres. Así, ponen de manifiesto que “en el 2009 publicaron en la misma revista una nota en la que proponían que la milenaria cohabitación entre buitres y ganaderos fragmentada por la aplicación de una restrictiva normativa sanitaria había provocado un perjucio a ambos, siendo necesario compatibilizar su relación para que la disponibilidad de carroñas no ponga en peligro la conservación de los buitres”. La presión de ganaderos, científicos e investigadores ha permitido que en los últimos años se flexibilice la normativa. Los investigadores señalan que “los buitres ofrecen unos importantes servicios ecosistémicos al eliminar en España alrededor de 9,9 millones de toneladas de cadáveres” explica Antoni Margalida, primer firmante de la carta. Los investigadores mencionan que “estos servicios reducen los costes a los ganaderos que se han estimado en 20€ por cadáver, además de los 66-96€ que supone su destrucción industrial y la emisión de gases contaminantes derivados de su transporte e incineración” explica Margalida. España alberga el 95 por ciento de la población europea de aves carroñeras, siendo la población de buitre leonado con cerca de 26 000 parejas, la más abundante. Estas especies, durante milenios han ofrecido servicios a los ecosistemas al eliminar los cadáveres que podrían constituir focos de infección y enfermedades, siendo verdaderos aliados de los ganaderos. En 2001 el brote de encefalopatía espongiforme bovina (o enfermedad de las vacas  ocas) provocó que la UE prohibiera dejar estos cadáveres en el campo y obligara a destruirlos o reutilizarlos en instalaciones autorizadas. La medida tuvo un gran impacto en la población de buitres, causando un déficit de alimentación que tuvo consecuencias demográficas y comportamentales. Ahora estos hechos demuestran que los argumentos científicos han contribuído a la toma de decisiones políticas, ayudando a reconciliar la conservación de la biodiversidad y las actividades humanas. La carta está suscrita por Antoni Margalida, Martina Carrete, José A. Sánchez-Zapata y José A. Donázar.

divendres, 20 de gener del 2012

La Generalitat s’alia amb el Pallars i exigirà que la MAT utilitzi línies existents



El departament d’Empresa i Ocupació negociarà amb el Govern i amb Red Eléctrica de España (REE) un nou traçat per a la línia de molt alta tensió (MAT) entre Penyalba i Isona al seu pas pel Pallars Jussà, una infraestructura polèmica que ha xocat amb l’oposició de municipis afectats tant a Lleida com a Osca.Així ho va afirmar el conseller, Francesc Xavier Mena, en resposta a una pregunta parlamentària formulada per ICV-EUiA. Mena va indicar que el Govern proposarà que aquesta línia “aprofiti el traçat de línies existents de menys tensió”, com a alternativa per reduir el seu impacte ambiental i la seua proximitat respecte a nuclis de població i cases aïllades.Tot i que és l’Estat el que ha d’emetre l’autorització final d’aquest projecte, que travessa territoris de dos comunitats autònomes, la Generalitat participa en la seua tramitació en el tram català, que inclou Tremp, Castell de Mur, Llimiana, Gavet i Isona. Mena adverteix que el procés de negociació “pot durar mesos” i apunta que la Generalitat també plantejarà al promotor la possibilitat de reduir “l’afectació de les línies elèctriques ja existents, ja sigui desplaçant-les o compactant-les amb la nova línia”. La proposta de fer coincidir el tram lleidatà de laMAT amb el de línies ja existents havia estat formulada en els últims anys per ajuntaments afectats i per la Diputació durant el mandat anterior. REE va rebutjar aquesta possibilitat al considerar que el seu traçat és el demenys impacte ambiental, encara que sí que preveu aprofitar a Osca torres elèctriques de la líniaAragó-Casarilh, que va quedar inacabada. Mena va assenyalar que el projecte inicial de REE ha rebut “un miler d’al·legacions”, majoritàriament de particulars, així com de les administracions locals afectades. En aquest sentit, va apuntar que els serveis territorials de la conselleria a Lleida “estan estudiant les al·legacions presentades i les respostes del promotor”. Paral·lelament, afegeix, “hi ha hagut reunions entre la direcció general d’Energia i els ajuntaments afectats, el consell del Pallars Jussà i la Diputació per identificar possibles millores en el projecte”. S’ha de recordar que la UE investiga si el traçat s’adapta a la normativa europea i ha admès a tràmit una queixa de la plataforma contraria al projecte.

Aprofitar línies existents
Ajuntaments afectats i Diputació han plantejat en els últims anys la possibilitat d’utilitzar al Pallars el traçat de línies ja existents, una alternativa que fins ara ha rebutjat REE. En canvi, sí que aprofita a Osca torres elèctriques construïdes per a la línia Aragó-Casarilh als anys noranta i que no van arribar a entrar en servei.
Investigacions obertes
La Comissió Europea investiga si el projecte actual s’ajusta a la normativa comunitària, arran de preguntes parlamentàries de l’eurodiputat de CiU Ramon Tremosa; així mateix, el Parlament Europeu ha admès a tràmit una queixa de la plataforma contrària a la MAT. El síndic de greuges també ha obert una investigació d’ofici. D’altra banda, la Diputació d’Osca ha demanat revisar-ne el projecte.

dijous, 12 de gener del 2012

VICTOR ORRIT DEMANA A LLUIS RECODER,CONSELLER DE TERRITORI, UN "PLA DE CAMINS"

Orrit va plantejar a Recoder la necessitat queTremp disposi d’un pla de camins amb prou dotació per assegurar la vialitat dels seus més de 120 quilòmetres de xarxa.

dilluns, 9 de gener del 2012

el Parlament Europeu ha admès a tràmit, amb data de 4 de gener, la queixa contra el projecte d'Autopista Elèctrica Peñalba-El Arnero (Montsó)-Isona

Segons informa el blog



Acaba de comunicar-nos el despatx d'advocats que representa a diversos ajuntaments afectats i a la nostra Plataforma Unitària contra l'Autopista Elèctrica que, a data d'avui, s'ha rebut la notificació que el Parlament Europeu ha admès a tràmit, amb data de 4 de gener, la queixa contra el projecte d'Autopista Elèctrica Peñalba-El Arnero (Montsó)-Isona que en el seu moment es va interposar davant aquesta institució.