divendres, 28 de maig del 2010

Un agricultor de Aulàs, a la Terreta, recupera 350 semillas autóctonas



Pau Pàmies es un vecino de Aulàs (Pallars Jussà), que lleva dos años dedicando a recuperar plantas autóctonas de todo el Pirineo. Actualmente, su banco de semillas está formado por 350 especies, unas 250 diferentes y unas 150 locales en peligro de extinción. De árboles tiene unos 200 identificados. Para conservar y mejorar todas estas especies, Pau lucha por potenciar el intercambio de semillas de la misma manera que lo hicieron nuestros antepasados. Pàmies explica que en el Pirineo unas 100 personas forman una red de intercambio de entonces con el fin de conservar y mejorar las plantas. Para perpetuar las especies recuperadas Pau Pàmies hace plantas y las vende en los mercados. Entre el centenar de las plantas que Pàmies ha recuperado y que más agradece la gente, se encuentran diferentes tomates que ya habían desaparecido como son las variedades: morada, bombilla o manzana. El puerro y lospimientos del Pirineo son dos especies recuperadas con un sabor muy especial. Pero a pesar de haber recuperado unas 150 especies, asegura que aún le faltan muchas.

diumenge, 23 de maig del 2010

El futuro del oso en el Pirineo requiere doblar su población


El futuro del oso en el Pirineo requiere doblar su población

Así lo apunta en una obra monográfica sobre el plantígrado el leitzarra Migel Mari Elosegi


Los veinte ejemplares de oso pardo que sobreviven en el Pirineo no son suficientes para garantizar la viabilidad futura de la especie, que precisa para ello aumentar su población hasta "más allá" de los 40 animales.

Así queda reflejado en El oso pardo en los Pirineos, una obra monográfica sobre el plantígrado de Migel Mari Elosegi Irurtia (Leitza, 1970), en la que se aborda la historia de un animal "erradicado de la cordillera por el uso de armas de fuego, veneno, la captura de sus crías y la destrucción del hábitat ".

A pesar de que el oso pardo fue declarado especie protegida en Francia a partir de 1972, y en España a partir de 1973, "la continuación de la caza furtiva y el sentimiento de odio arraigado en la cultura rural acabaron por situar la especie al borde la extinción". Por ello, Elosegi afirma en su libro que "de momento no se ha logrado establecer una población mínima viable".

Tan solo dos machos de oso pardo autóctono del Pirineo sobreviven en la actualidad, "lo que permite asegurar que la especie desaparecerá con ellos". La última hembra, Cannelle, murió en 2004, según el autor, "a consecuencia de los disparos de un cazador, dejando como prole un osezno, hijo del cruce con otro macho esloveno".

La obra de Elosegi, patrocinada por la Obra Social de Caixa Catalunya y el Fondo para la Protección de los Animales Salvajes (Fapas), ahonda en la historia de una población que llegó a habitar la práctica totalidad de la Península Ibérica, y que en la actualidad, además del Pirineo, cuenta con unos 120 ejemplares en la Cordillera Cantábrica (cuya viabilidad parece más probable gracias a los proyectos de conservación llevados a cabo). Los veinte osos que viven en el Pirineo lo hacen divididos en tres focos distintos; cuatro, en la zona occidental entre Navarra, Aragón y la respectiva zona francesa; entre once y catorce en la zona central, en la Val d"Aran y Francia, y dos más en la zona oriental de Andorra.

http://www.diariodenavarra.es/20100509/navarra/el-futuro-oso-pirineo-requiere-doblar-poblacion.html?not=2010050902275914&idnot=2010050902275914&dia=20100509&seccion=navarra&seccion2=sociedad&chnl=10

divendres, 21 de maig del 2010

reunió del grup de territori dels nuclis de Tremp el proper dimecres 26

Segons ens informa Irene Marti del Casal dels Voltors


Us convoquem a la propera reunió del grup de territori dels nuclis de Tremp el proper dimecres 26 de maig a les 19 hores al Centre Cívic Tarraquet de Tremp.

Els punts que es tractaran seran:

1. Revisar l'estat de la qüestió de les accions proposades a la darrera reunió que varem fer al Casal dels Voltors

2. Presentació de les accions programades pel 2010

3. Presentar les fitxes informatives que heu estat elaborant de cada nucli i que serviran per a fer els continguts de l'exposició dels nuclis de Tremp

4. Proposta d'ubicacions i proposta de calendari de l'exposició

5. Proposta de visites i activitats complementaries als nuclis en el marc de l'exposició


dimecres, 19 de maig del 2010

Catalunya i Aragó segellen l'acord per construir la passarel·la que unirà les dues riberes de la Noguera Ribagorçana


Àger (ACN).- La passarel·la per a vianants tindrà 36 metres de llargada i 1,5 d'ample, amb l'habilitació d'uns accessos a cada banda. El cost de l'actuació serà de 706.000 euros, que aportarà el Ministeri de Medi Ambient i Medi Ruarl i Marí, responsable de les obres. A més de donar continuïtat al camí d'accés des de Montfalcó fins el congost de Mont-Rebei, el nou pas donarà unitat als 250 quilòmetres de senders i camins que es despleguen en les dues bandes del riu, entre el Montsec de l'Estall i el Montsec d'Ares.

L'any 2007, el Consorci el Montsec i els Grups d'acció local del Centro de desarrollo rural para Sobrarbe i la Ribagorza (Cedesor) ja van promoure el projecte pel condicionament i senyalització de 172 quilòmetres de senders, 82 pertanyents a la part aragonesa i 90, a la part lleidatana, amb una inversió de gairebé 335.000 euros.

Durant la signatura del conveni, Miquel Pueyo, ha destacat, per una banda, 'la recuperació d'una connexió perduda amb el temps' a través d'un projecte de cooperació que 'va més enllà de les fronteres administratives' i que 'reforça la unió de dues comunitats històricament lligades' i, per altra, el fet que l'acord per la construcció de la passarel·la hagi comptat 'amb un ampli consens per part de les institucions i de les entitats ecologistes i excursionistes de les dues bandes'.

Per la seva banda, José Franch ha posat la passarel·la com a exemple de col·laboració i de relació positiva entre Catalunya i Aragó, tot i recordant que municipis de la comarca aragonesa de la Ribagorça es beneficien de serveis d'educació, salut i emergències de la demarcació de Lleida.

ACTA REUNIÓ DE L’ASSOCIACIÓ CULTURAL DE LA TERRETA DIA 15 DE MAIG

segons informa www.arterreta.com

El tema principal fue la segregación de la Terreta. Algunos miembros de la Plataforma la Terreta Decideix han presentado una carta al conseller Jordi Ausàs para pedir la segregación del ayuntamiento de Tremp y para pertenecer a la Alta Ribagorza. Ahora el conseller tendrá que contestar la petición de los vecinos.
La plataforma “la Terreta Decideix” ha hecho todo este movimiento con el soporte que los votos del día 25 han dado. Unos 65 votantes han votado a favor de la segregación y esto es la mayoría de la gente.
Pero hay diversas opiniones; no se quiere politizar la asociación y no queremos que se nos manipule en ninguno de los casos ya que la oposición está detrás de todo esto. Está bien decir que está la asociació de la Terreta, que ha organizado la consulta popular, y la plataforma “la Terreta Decideix” que ya se ha movido para ir en camino de dicha segregación.
El presidente de la asociació Carlos Pascual explica un poco la cita que tuvieron con el alcalde de Tremp, Victor Orrit, el cual les dijo que no les pondría ningún impedimento. Ahora la Plataforma la Terreta Decideix quiere saber cuantas ganancias saca el Ayuntamiento de Tremp de la Terreta cada año. El alcalde les dijo que unos 120.000 euros. Esto no se sabe concretamente pero dice el alcalde que les informará mejor.
Se ve que habían diferentes motivos para votar SI a la segregación para los vecinos. La reunión celebrado ayer (el 15 de mayo) ha dado el comienzo de una comunicación entre los vecinos para hablar de diferentes opiniones y diferentes posibilidades.
Hay vecinos que piden más información sobre las diferentes maneras que hay de segregarse. Otros dicen de que hay que estudiar bien la situación: si nos vamos a la Ribagorça ¿que ventajas tendremos? ¿Serán mejores que Tremp? ¿Porque? Hay que vigilar de no quedarnos colgados porque un municipio independiente es muy difícil. ¿Quién va a buscar subvenciones? ¿Quien va a hacer el trabajo de alcalde sin cobrar ni un duro?
Se dice que se buscará información de que es exactamente una EMD entidad municipal descentralizada, que es lo que parece que va a ser mejor para el futuro de la Terreta. Escoger el alcalde pedanio ya seria un gran paso para tener un representante claro de la gente de la Terreta.
Tenemos que pedir más información a el Ayuntamiento sobre las pasturas comunales por ejemplo, ¿porque son suyas? ¿Porque invierten tantos millones de euros en arreglar solo un trozo de la carretera? ¿Cuanto dinero sacan de los buitres???? ¿Cuanto dinero sacan de subvenciones de Europa para gastar en la Terreta y no llegan aquí sino que se lo gastan en Tremp? ¿Porque hemos recogido firmas para los agujeros de la carretera y no nos han contestado? ¿Y del coto de caza? ¿Y de la cantera?
¿Podríamos nosotros mismos gestionar el dinero que entra en la Terreta?

Todo eso dejando claro que no estamos en pie de guerra, que luchamos para mejorar la situación, reconociendo que el ayuntamiento también ha enseñado la buena voluntad.

Otro tema importante es el POUM. Todos los vecinos tenemos que mirar-nos los mapas de nuestros pueblos para si no estamos de acuerdo tenemos unos 60 días para alegar. Y no nos olvidamos que algunos del ayuntamiento de Tremp vienen hasta Arén (ya casi hasta la Terreta), para explicar a los vecinos de la Terreta los planes que reflejan en estos mapas.

Para la próxima reunión hay que buscar más información de los tipos de segregación y los pros y contras de ello. Cada presidente de las asociaciones de los puebles de la Terreta tendrá que informar a su pueblo.

dissabte, 15 de maig del 2010

ES RECOLLIRAN SIGNATURES PER DEMANAR LA SEGREGACIÓ


La Associació de Veïns de la Terreta iniciará este mes una recogida de firmas para promover su segregación del municipio de Tremp. En la recogida de firmas la asociación encuestará a todos los vecinos con una sola pregunta que hará referencia a si apoyan la segregación de Tremp y el paso a ser municipio propio y pertenecer a la comarca de l’Alta Ribagorça en lugar de al Pallars Jussà como hasta ahora. Según informó ayer Carles Pascual, presidente de la asociación, tras la reunión
que ayer mantuvieron en Torre de Tamúrcia los miembros de ésta, las firmas recogidas se llevarán a la Conselleria de Governació, al Ayuntamiento de Tremp y al Consell Comarcal del Pallars Jussà. De momento la asociación no se plantea llevar a cabo una Iniciativa Legislativa Popular (ILP), ya que para entrarla en el Parlament se precisan un mínimo de 200.000 firmas, una cifra muy elevada para conseguir en la Terreta, al menos ahora. La asociación inició el proyecto de segregación el pasado 25 de abril con la celebración de una consulta que manifestó
que la Terreta quiere segregarse.

dijous, 13 de maig del 2010

Apoyo de CDC de l’Alt Pirineu a los vecinos de la Terreta


Representantes de CDC en el Alt Pirineu se reunieron a principios de esta semana con vecinos de la Terreta, promotores de la consulta para la segregación de esta zona del municipio de Tremp, para escuchar los argumentos y proyectos de esta iniciativa popular. Los representantes convergentes en el Pirineo dieron su apoyo a las reivindicaciones de los vecinos de la Terreta
que el pasado 25 de abril votaron por mayoría segregarse de Tremp y que durante los próximos días iniciarán una campaña de recogida de firmas, que se llevarán a Governació. En la hoja de
firmas se planteará a los firmantes cuál debe ser la figura de ordenación territorial y administrativa.

dimarts, 11 de maig del 2010

DISSABTE DIA 15 DE MAIG A LA TORRE DE TAMÚRCIA

PRÓXIM DISSABTE
DIA 15 DE MAIG
A LA TORRE DE TAMÚRCIA
REUNIÓ DE
L'ASSOCIACIÓ CULTURAL
DE LA TERRETA
A LES 11H DEL MATÍ
AL CASAL DELS VOLTORS

dilluns, 10 de maig del 2010

El futuro del oso en el Pirineo requiere doblar su población


El futuro del oso en el Pirineo requiere doblar su población

Así lo apunta en una obra monográfica sobre el plantígrado el leitzarra Migel Mari Elosegi


Los veinte ejemplares de oso pardo que sobreviven en el Pirineo no son suficientes para garantizar la viabilidad futura de la especie, que precisa para ello aumentar su población hasta "más allá" de los 40 animales.

Así queda reflejado en El oso pardo en los Pirineos, una obra monográfica sobre el plantígrado de Migel Mari Elosegi Irurtia (Leitza, 1970), en la que se aborda la historia de un animal "erradicado de la cordillera por el uso de armas de fuego, veneno, la captura de sus crías y la destrucción del hábitat ".

A pesar de que el oso pardo fue declarado especie protegida en Francia a partir de 1972, y en España a partir de 1973, "la continuación de la caza furtiva y el sentimiento de odio arraigado en la cultura rural acabaron por situar la especie al borde la extinción". Por ello, Elosegi afirma en su libro que "de momento no se ha logrado establecer una población mínima viable".

Tan solo dos machos de oso pardo autóctono del Pirineo sobreviven en la actualidad, "lo que permite asegurar que la especie desaparecerá con ellos". La última hembra, Cannelle, murió en 2004, según el autor, "a consecuencia de los disparos de un cazador, dejando como prole un osezno, hijo del cruce con otro macho esloveno".

La obra de Elosegi, patrocinada por la Obra Social de Caixa Catalunya y el Fondo para la Protección de los Animales Salvajes (Fapas), ahonda en la historia de una población que llegó a habitar la práctica totalidad de la Península Ibérica, y que en la actualidad, además del Pirineo, cuenta con unos 120 ejemplares en la Cordillera Cantábrica (cuya viabilidad parece más probable gracias a los proyectos de conservación llevados a cabo). Los veinte osos que viven en el Pirineo lo hacen divididos en tres focos distintos; cuatro, en la zona occidental entre Navarra, Aragón y la respectiva zona francesa; entre once y catorce en la zona central, en la Val d"Aran y Francia, y dos más en la zona oriental de Andorra.

http://www.diariodenavarra.es/20100509/navarra/el-futuro-oso-pirineo-requiere-doblar-poblacion.html?not=2010050902275914&idnot=2010050902275914&dia=20100509&seccion=navarra&seccion2=sociedad&chnl=10

DEPANA i la fundació Territori i Paisatge presenten un estudi sobre l'os


Propuestas para el Pirineo:
- El oso pardo como especie emblemática de los Pirineos puede convertirse en una imagen de marca de calidad ambiental y ser un importante atractivo ecoturístico tanto a nivel nacional como internacional. La presencia del oso puede ayudar a dinamizar el territorio contribuyendo al desarrollo sostenible de los Pirineos.
- A medio plazo, puede convertirse en un modelo turístico permanente de calidad que potencie y aumente las visitas a los espacios naturales protegidos, creando nuevas infraestructuras para la conservación del medio y mejoras para la población local. No todo el Pirineo puede explotar el mismo esquema turístico y ésta es una oportunidad muy interesante en determinados enclaves.


DEPANA y la Fundació Territori i Paisatge de Caixa de Catalunya
presentan el estudio realizado por la geógrafa Celia Clotes:

ESTUDIO ECOTURÍSTICO DEL OSO PARDO
Nos encontramos en un momento clave para decidir cuál será el futuro del turismo del Pirineo catalán y, en consecuencia, de su desarrollo económico. En este marco, el llamado ECOTURISMO ha ido ganando importancia en los últimos años y ha demostrado tener una gran proyección. Este hecho ha venido acompañado del aumento de la conciencia ambiental de la sociedad, el interés por la preservación del medio y la valoración de los espacios bien conservados. Desde este punto de vista, los parajes habitados por el oso pardo se han convertido actualmente en un reclamo que atrae a los visitantes que buscan el contacto con la naturaleza mejor conservada. Los territorios con presencia ursina han creado asociaciones e iniciativas para ofrecer un turismo respetuoso con el entorno utilizando la imagen del oso como marca de calidad turística. De esta forma, se han creado equipamientos, productos artesanos y diversos servicios que, cada vez, son más valorados por los visitantes. A continuación exponemos algunos ejemplos cercanos:
Pirineo francés: (Población ursina pirenaica: 15-18 osos entre autóctonos y reintroducidos):
- La asociación ADET Pays de l’Ours (integrada por 11 ayuntamientos): promueve el desarrollo sostenible de los Pirineos centrales y valora las actividades respetuosas con el medio. La organización ha creado una red que agrupa más de 150 profesionales artesanos, pastores, hoteleros, empresarios, etc. que utilizan de manera regulada la imagen del oso para valorizar la zona y los productos que se elaboran.
- La “Casa del oso” de Fos: A pesar de sus reducidas dimensiones, las visitas anuales superan las 5.000 personas, en la actualidad está prevista la creación de una nueva casa de mayores dimensiones.
- La encuesta realizada por el IFOP, en Febrero de 2006: muestra de 906 habitantes del Pirineo y Prepirineo francés, en la que el 77% apoyan la reintroducción del oso pardo en el Pirineo y el 84% apoyan la conservación del oso en el Pirineo.
Cordillera Cantábrica: (Población ursina: 120-130 osos)
- El oso pardo es utilizado como símbolo de naturaleza salvaje y bien conservada en toda la Cordillera.
- Parque Natural de Somiedo: según el alcalde de Somiedo, Belarmino Fernández el oso es un reclamo turístico de primer orden que da proyección internacional al Parque. El Parque recibe más de 130.000 visitantes al año, teniendo algo menos de 1500 plazas de alojamiento. Una de las actividades de mayor éxito son las "Rutas del oso", realizadas en colaboración con la Fundación Oso Pardo. En estas rutas se descubre sus costumbres y se explica su hábitat.
1
- Dentro del espacio conocido como "Los Valles del Oso", formado por los municipios asturianos de Proaza, Quirós, Santo Adriano y Teverga se encuentran la “Casa del Oso” y la “Senda del Oso” gestionadas por la Fundación Oso de Asturias. Es un Centro de Interpretación con un cercado de 5 hectáreas en el que hay dos osos y un sendero señalizado. Sólo en verano, las visitas ya superan las 13.000 personas. La presencia del oso ha dinamizado la zona creando hoteles, turismo rural
y otros equipamientos turísticos.
- Nueva “Casa del Oso” de la Fundación Oso Pardo en el núcleo de Verdeña (sector oriental de la Cordillera), desde Agosto de 2004 hasta Abril de 2005 recibió más de 6.000 visitantes.
Italia: Población ursina de Adamello- Brenta (Alpes) 20 oso entre autóctonos y reintroducidos y Abruzzo (Apeniinos) 50-60 plantígrados
- Parque Natural de Adamello Brenta (Trentino): La reintroducción de 10 osos entre 1999 y 2002 ha hecho aumentar entre un 60% y un 70% los visitantes del Parque (en 2005 acudieron 270.000 visitantes)
- Parque Nacional de Abruzzo: la imagen del oso (símbolo y logotipo del Parque) es un reclamo turístico de primer orden. Se ha convertido en una de las zonas de Italia en las que la renta per cápita es más elevada.
- La encuesta realizada por la empresa Doxa: muestra de 2000 encuestados de toda Italia: el 81% apoyan la reintroducción del oso pardo en los Alpes italianos y el 72% afirman estar interesados en visitar la zona si hay osos..

http://www.depana.org/data/programes/pirineu/ossos/2602091200_ecoturismecast.pdf

dissabte, 8 de maig del 2010

La Terreta quiere pasar a l’Alta Ribagorça una vez se separe de Tremp


CARTA AL CONSELLER AUSAS

LA TERRETA REP EL SEU SUPORT DEL PSC DE TREMP


La reunió d'aquest matí entre representants de "La Terreta Decideix" i l'alcalde Victor Orrit acompanyat pel tinent d'alcalde de lajuntament Bonifaci Colomina ha servit per mostrar com la Terreta Decideix ja tenia una carta registrada a Correus dirigida al conseller de Governació i Administracions Públiques de la Generalitat de Catalunya, Jordi Ausàs, on s'explicava la situació de la Terreta, els resultats de la consulta i es demanava que el Departament inicii el procediment per a la segreegació i canvi de comarca.

L'Alcalde de Tremp, i Delegat de la Generalitat de Catalunya a l'Alt Pirineu i l'Aran, ha manifestat la voluntat del seu partit, el PSC, de donar suport a les peticions dels veïns, tant aviat com el Departament de Governació comenci el procediment.

divendres, 7 de maig del 2010

Els veïns de la Terreta demanen a Governació passar a formar part de la comarca de l'Alta Ribagorça

Tremp (ACN).- Els promotors de la consulta popular per la segregació de la Terreta del municipi de Tremp s'han entrevistat aquest divendres amb l'alcalde de Tremp, Víctor Orrit, per exposar-li el resultat de la votació celebrada el passat 25 d'abril. El resultat va ser rotund: 60 sí, 3 no, 1 vot nul i 1 en blanc. La participació va ser del 60%. Carles Pascual, veí de la Terreta, explica que han enviat una carta conseller de Governació, Jordi Ausàs, en la que li demanen que escolti la veu de la majoria de la gent d'aquesta vall i que s'iniciï el procediment de segregació tot creant el nou ajuntament de la Terreta dins de la comarca de l'Alta Ribagorça. Pascual diu que es senten més ribagorçans que pallaresos.

Els veïns recorden que la Terreta és part d'una vall que fins al 1970 depenia dels ajuntaments de Sapeira i Espluga de Serra. Per una decisió de les autoritats franquistes, en contra de la voluntat popular, aquests municipis independents van ser agregats aquell any a Tremp (capital del Pallars Jussà). Pascual explica que en ple segle XXI els impostos locals que paga la gent de la Terreta són els mateixos que es paguen a la ciutat de Tremp, però no són pas iguals els serveis municipals que reben.

Pascual explica que per als diferents certificats i tràmits administratius els veïns de la Terreta han de fer més de 100 quilòmetres per antigues carreteres de muntanya, perdent més d'una hora per anar i més d'una hora per tornar i sovint han de viatjar un altre dia a Tremp per a recollir la documentació demanada.

La Terreta, però, és terra ribagorçana, més propera a la Ribagorça i a poblacions com Areny de Noguera i El Pont de Suert que al Pallars Jussà i al seva capital. L'escola d'Espluga de Serra, està dins la ZER de l'Alta Ribagorça, deixant palès quins són els vincles naturals de la Terreta, explica Pascual.

Aquest allunyament i manca de serveis de l'administració local ha provocat un descontentament de la població, que veu empitjorada la seva qualitat de vida i amenaçada la seva supervivència al territori. Fruit d'aquest descontentament constant va sorgir la consulta popular del passat 25 d'abril, en el qual hi van participar 65 veïns censats. Els veïns creuen que la situació actual és un greuge comparatiu per als habitants de la Terreta en la Catalunya democràtica. La situació actual, diuen els veïns, 'és una situació heretada de la dictadura franquista i que avui encara perdura'.

Exposant tots aquests motius han enviat una carta al conseller Ausàs i li demanen ser municipi independent dins de la comarca de l'Alta Ribagorça. El president del Consell Comarcal de l'Alta Ribagorça, Joan Peralada, ha dit que respecta la voluntat de la Terreta, que primer es facin municipi i després ja parlaran de pertànyer a la Ribagorça. Peralada ha reconegut la proximitat d'aquests veïns amb la Ribagorça més que amb el Pallars.

TV3 ES VEURA A ARAGÓ



La DGA cierra el acuerdo con la Generalitat para garantizar la cobertura desde verano, con el objetivo de llegar a la Costa Dorada El mantenimiento de los equipos le costará 40.000 ? al año a la Corporación aragonesa.Más televisión para todos. Esto es lo que garantiza el acuerdo cerrado por los gobiernos aragonés y catalán y sus respectivas corporaciones audiovisuales para ampliar la cobertura desde este mismo verano, que establece que TV3 recuperará la señal en Aragón y que la autonómica se verá por primera vez en Cataluña. El objetivo de la DGA es que Aragón TV se llegue a ver a través de la TDT en los próximos meses en la Costa Dorada, donde miles de aragoneses tienen su segunda residencia.Cada Administración se hará cargo de las inversiones necesarias y de mantener los equipos en su territorio, lo que implicará un desembolso anual de 40.000 euros a Aragón.El presidente de la Corporación Aragonesa de Radio y Televisión (CARTV), Ramón Tejedor, explicó ayer que los canales catalanes se podrán ver exactamente en las mismas zonas y municipios de la Comunidad que ya disponían de este servicio antes del apagón analógico. "Ni más ni menos", sentenció Tejedor. En algunas zonas de la capital aragonesa se llegaba incluso a ver la cadena catalana en función de la orientación de las antenas de las casas, aunque el mayor interés en recuperar los canales catalanes (TV3, C33, K3 y 3/24) se circunscribe al Aragón oriental, donde se habla el catalán y su población se beneficiaba de la cobertura analógica. Las negociaciones comenzaron el año pasado entre las partes y solo está pendiente de fijar un día para la firma a lo largo de este mes, según fuentes oficiales de la DGA.

La Costa Dorada, el objetivo

No obstante, la principal novedad que traerá el acuerdo será la ampliación de la cobertura territorial de Aragón TV. La señal llegará por primera vez a una amplia franja de Cataluña, de norte a sur en una banda de entre 60 y 70 kilómetros al este del límite territorial, según explicó Tejedor. "Podrá incluso verse en Lérida capital, pero por una cuestión de potencia no se alcanza toda la Costa Dorada. Pero nos gustaría llegar y hay posibilidades de que se vea", manifestó. Para lograr que la señal llegue a los hogares catalanes se instalarán equipos en dos repetidores catalanes, situados en Alpicat (Lérida) y en Monte Caro (Tarragona). Técnicamente se denomina "desbordamiento de señal", para lo que se necesita instalar equipos en los denominados remisores -repetidores-. Los catalanes, por su parte, deberán instalar 30 unidades para extender de nuevo la cobertura a Aragón.

Audiencia potencial

El presidente de la Corporación aragonesa calculó que este acuerdo implicará que Aragón TV llegue a una audiencia potencial de 200.0000 personas. Su incidencia no se podrá controlar en la Comunidad, dado que los datos de seguimiento de Kantar Media (como se llama ahora la empresa de medición de audiencia Sofres) están regionalizados. No obstante, se podrán conocer a través de los resultados autonómicos de Cataluña. Con la llegada de la señal digital se puede controlar de forma mucho más sencilla la cobertura de las televisiones autonómicas, que en la mayoría de los casos se reduce a sus límites territoriales, salvo que emitan por satélite o por plataformas de pago (para lo que los usuarios requieren disponer de parabólica o de cableado). De hecho, Aragón TV se puede coger en parte de Navarra y de La Rioja por el hecho de que se utiliza un repetidor de la Comunidad Foral para hacer frente a la mala señal que tienen las Altas Cinco Villas. Hasta el desembarco de la TDT y por obra y gracia de las emisiones analógicas, en el territorio aragonés se podía ver la señal de televisiones autonómicas 'ajenas' como ETB, TV3 o Canal 9. De hecho, incluso en los registros de audiencias de hace un año figuraban 'shares' residuales de otras cadenas de Forta que, entre todas, llegaban a sumar en torno al 1% de cuota de pantalla en Aragón. El seguimiento de TV3 en el Aragón oriental viene de hace más de quince años, ya que entonces solo se podían captar las televisiones generalistas y la población, con su conocimiento del catalán, podía disfrutar de una mayor oferta televisiva con los canales de la comunidad vecina.

dimarts, 4 de maig del 2010

LA TERRETA "ÚNICA"





Sempre és un privilegi que algú et descobreixi coses noves. El divendres passat vaig tenir el gust de conèixer un paratge ben especial, la Terreta, i fer-ho de la ma de dos dels seus enamorats, el fotògraf Jordi Tutusaus i Josep Àngel Alert, tècnic de l’àrea de recursos naturals de l’ajuntament de Tremp. Ja sabia que aquest bocí de l’enorme terme municipal de Tremp (el més gran de Catalunya) és un reputat indret d’observació d’aus, especialment de grans ocells com el trencalòs, el voltor comú, el voltor negre i l’aufrany. La visita va ser molt curta però intensa. Al capdamunt d’un turó, prop de la collada de Castellet, vam ensopegar de nassos (sense temps per treure la càmera) amb dotzenes de voltors que assistien al part d’un petit cabrit, tot esperant la placenta de la mare (no m’imagino un part més “estresant”). La nostra sobtada presència va espantar a uns i altres però va deixar ben clar que aquest és un lloc on la naturalesa encara s’escriu amb majúscules. Sens dubte, es tracta d’un paradís per ornitòlegs, amants del ocells i fotògrafs especialitzats en fauna.

L’ajuntament de Tremp sembla prou conscient dels valors que sobrevolen aquest espai i està apostant decididament per afavorir les activitats que tinguin relació amb el món de l’ornitologia i la naturalesa. A més del cel però, aquest petit territori guarda altres tresors. Per aquelles persones que van més enllà l’arquetip de paisatge clàssic —muntanyes alpines amb neu a la punta i prats amb vaques a la falda— la Terreta és un regal per obrir. Aquest és un paisatge dur, directe, sever, però d’una honestedat cristal·lina. És un paisatge llegible, ordenat encara, que parla de segles de pagesia i ramaderia, de l’esforç per guanyar-se el pa en un territori que no regala res (prova d’això és l’alarmant descens de població dels seus poblets). En molts aspectes, recorda paisatges de més al sud, paisatges amb els que personalment em trobo molt identificat. Aquest és un d’aquells territoris que es tornen més i mes valuosos cada dia que passa, en una Catalunya —molt petita— que es transforma a una velocitat vertiginosa i no sempre amb el seny del qual presumeix.




L'ALCALDE DE TREMP VICTOR ORRIT REBRÀ ALS REPRESENTANTS DE" LA TERRETA DECIDEIX" EL PROPER DIA 7


Los representantes de la Plataforma La Terreta Decideix critican que el alcalde de Tremp, del que depende este núcleo, “no considera prioritario” hablar con ellos. Se quejan porque tras el referéndum en el que ganó la opción que reclama que la Terreta se segregue del municipio de Tremp se dirigieron a entregar los resultados al alcalde de Tremp y pidieron una reunión con Orrit. Esta reunión se les ha concedido para el día 7 de mayo, lo que consideran que el alcalde no da importancia a la consulta ni a los habitantes de este núclo agregado. La reunión se celebrará finalmente el día 7 de mayo a las 12.00 horas en el Ayuntameinto de la capital del Pallars Jussà.

dilluns, 3 de maig del 2010

JA ESTA EN MARXA EL BANC DE LLAVORS

e-mail rebut del banc de llavors

Salud companys,

Per fi us puc enviar tot l'inventari de les llavors que tenim al banc i animar-vos a que participeu apadrinant alguna llavor o buscant llavors i arbres que ens falten i que son necessaris pels nostres horts. Ja tenim 350 llavors, unes 250 especies diferents, unes 150 locals i en perill d'extinció. Ens falta trobar i introduir al banc; coliflor, més brocolís, espàrrec, apit, api rabe, colinab, nap,patates, cereals, i les que vinguin interessants.
En arbres encara falta molt per recuperar, anim's informeu-vos quins arbres teniu al lloc on viviu, cada any farem multiplicació.

Continuo buscant algu que vulgui fer una gran experimentació d'aquestes espècies i que en vulgui treure llavor. L'any següent es podrien fer sobrets de les nostres llavors o fer planters amb aquestes llavors, sortint així un estimul econòmic per dedicar tant temps que es necessita, ho se per experiencia, que hem vaig passar tot l'estiu passat cuidant un hort de 200 espècies diferents, que al final hem va anar fatal perque tenia poques hores de llum.
Aquest any encara no he trobat cap terra que s'adapti a les meves necessitats, per això us animo a que passeu un estiu ben distrets cuidant aquest banc de llavors, jo us puc ajudar a temporades si tineu un lloc per dormir.
Penseu que es molt dificil sapiguer si les llavors que tenim van be o no, quan la gent només apadrina una llavor i només tenim un 10% de retornament de llavor.

A vere si podeu fer difusió, per tal de trobar col·laboradors.

Anim's ja ens falta menys per ser autosuficients amb la llavor!

Aprofito per preguntar per informació sobre màquines manuals o electriques per fer farina i oli, estem buscant prototips petits, per a petites comunitats de 20 o 50 persones, o per a ús domèstic.

També animar-vos en juntar esforsos, de cara a crear un grup de treball, de "La salud es un dret" que estudii totes les formes de vida saludables i de com gestionar la salud, desde la dolça revolució s'està organitzant una trobada estatal de gent que vol compartir coneixement i treballar en red, crec que aquí al Pirineu de Lleida hem de fer la nostra propia red i ajudar-nos. Si esteu interessats amb el tema, m'ofereixo com a moderador d'aquesta nova red.

Us escriu el Pau Pàmies del Banc de Llavors i Arbres en perill d'extinció del Pallars Jussà, Alta Ribagorça i Pallars Sobirà, situat a Aulàs amb tel: 653859464 i email: agropauenaccion@yahoo.es informar-vos que per la zona de Gerri de la Salt La Marta també organitza un banc podeu trucar-la al 657105468 o al email: plantergerri@gmail.com

Salud, Alegria i una mica més lliures cada dia!

diumenge, 2 de maig del 2010


Entre dos terres

Els veïns de la Terreta depenen administrativament de Tremp, però van al metge, reben el servei postal i compren a la Ribagorça aragonesa || Part de la població planteja el debat d'una segregació de Tremp per convertir-se en municipi, amb 177 habitants

Pallaresos o ribagorçans. Lleidatans o aragonesos. De Tremp, d'Arén o del Pont de Suert. "Que què ens sentim? Ens sentim de la Terreta. Si estar a Tremp servís per tindre tots els serveis, seríem trempolins. Però no és així." A Mas de Farràs (al nucli d'Orrit) viuen i treballen cinc persones de tres generacions, no sense dificultats. El seu mitjà de vida és l'agricultura i la ramaderia: "Quan hem de treure un camió de porcs a mig omplir, que ha de passar per la carretera Nacional (N-230, que travessa indistintament territori aragonès i català) hem d'anar a l'ajuntament de Tremp -que és a una hora de camí- i demanar una guia interprovincial." Els tràmits administratius o els que tenen a veure amb Agricultura s'han de complir a la capital del Jussà. Però el metge de capçalera és a Areny (Ribagorça oriental) i el codi postal o el prefix telefònic també són aragonesos.

Segons assenyala Lluís Bonet, veí d'Orrit, amb un negoci a Areny i que es troba entre els promotors de la consulta per la segregació de Tremp, no té sentit que "una terra banyada per la Noguera Ribagorçana es digui del Pallars. Abans de l'any 1970 els pobles de la Terreta pertanyien als municipis d'Espluga de Serra i Sapeira, però llavors "es va firmar un pacte antinatura" i la Terreta va passar a dependre de Tremp. Per l'alcalde, Víctor Orrit, la zona necessita i rep un tracte especial, però no diferent d'altres nuclis petits i disseminats "com Eroles o Basturs. Forma part de la Ribagorça romànica; mantenim l'escola pública i ara invertirem un milió d'euros en el camí del pont Nou a Torre de Tamúrcia", destaca. La Terreta engloba dotze dels vint-i-nou pobles disseminats de Tremp. Segons assenyala Mari Carmen, alma mater de Mas de Farràs, els veïns "estem a favor del progrés", és a dir, del que més faciliti viure i treballar: "Hauríem de comptar amb suports per votar, amb veterinari un dia a la setmana i amb correu setmanal." Encara així, sosté que "si pots ser amo no siguis mosso".